Ofte kræver bilfabrikanter at biler overholder deres serviceeftersyn for at garantien på bilen gælder. I denne artikel dykker vi ned i hvad dette helt præcis vil sige og hvad du skal gøre som bilejer.
Til et serviceeftersyn har mekanikeren en chance for af fange eventuelle problemer før de opstår. Det stiller dig forhåbentlig mere tryg ved bilens sikkerhed.
Service sikrer at bilen er sikrer at køre i, men også kan køre så økonomisk som muligt. Derudover kan en kvalificeret mekaniker give et indblik i om der kan være reparationer der er nødvendige at udføre på bilen i fremtiden.
Vidste du at: biler der ikke foretager service har en tendens til at have et højere brændstofforbrug, da olien ikke smører optimalt eller måske hænger bremserne en smule.
Efter KIAs foreskrifter er det lidt forskelligt hvor ofte du skal sende din bil til service, alt efter hvilket drivmiddel bilen bruger:
Kører din bil på benzin skal den til service for hvert 15.000 kørte kilometer eller hver år - alt efter hvad der kommer først.
Kører din bil på diesel skal den til service for hvert 30.000 kørte kilometer eller hvert 2. år - alt efter hvad der kommer først.
Oliefilteret udskiftes og motorolien skiftes til ny TOTAL motorolie/kvalitetsmotorolie.
Desuden kontrolleres bremser, styretøj, dæk, lygter, sprinklervæske, kølervæske, horn, parkeringsbremse m.v. Bilens styrebokse udlæses for fejl og serviceindikatoren 0-stilles (afhængig af model).
Hvis bilens serviceeftersyn ikke overholdes, kan man komme ud for at garantien ikke gælder. Har du en KIA, har du i 7 års eller 150.000 km fabriksgaranti. Du kan læse meget mere om KIAs 7 års garanti.
Udover at garantien ikke gælder, kan manglende overholdelse af service give en større risiko for pludselige nedbrud da gammel olie og dele der ikke smøres, giver en større slidtage.
Frygter du regningen hver gang din bil er på værksted, så kan du tegne en serviceaftale.
Når du tegner en serviceaftale, betaler du en fast månedlig ydelse, som passer til din bil og dit kørselsbehov. Derved undgår du uforudsete omkostninger.
Vil du høre mere om mulighederne for at tegne en serviceaftale til din bil, så kontakt Bilscenens bilrådgivere:
Søren Lauridsen på 76 12 15 05 eller SL@bilscenen.dk
Alexander Christensen på 76 12 15 06 eller AC@bilscenen.dk